Een van mijn favoriete hobbys is esoterisch nerden. Puzzelen met systemen in de hoop een heldere en bevredigend werkbare structuur te krijgen. Ik bespreek hier een van mijn puzzeltjes in de hoop dat iemand zich genspireerd voelt om mee te stoeien. Deze eerste puzzel gaat over engelensystemen.
Er zijn vele Engelenreeksen en systemen. Ik ben genteresseerd in de engelenreeksen die geplaatst kunnen worden op de sferen van de kabbalistische levensboom. Hierbij bedoel ik de verdeling van de Engelen over de verschillende Sefiroth in de wereld van Beriah. Daardoor zijn er 2 engelenreeksen die mijn bijzondere fascinatie gekregen hebben.
Mijn eerste doelstelling is om deze reeksen op een logische manier compleet te krijgen. Er zijn vele varianten gangbaar. Welke variant is nu het meest verhelderend van uit Kabbalistisch perspectief?
Mijn tweede doelstelling is om de onderlinge verhouding tussen beide systemen te ontdekken. Dat is werkelijk nog een raadsel voor me.
Ik wil proberen mijn probleem zo helder mogelijk uiteen te zetten, zonder te langdradig te zijn. Mocht er iemand behoefte hebben aan meer tekst en uitleg bij bepaalde dingen. Vraag dan gerust door.
De eerste engelenreeks die me fascineert is wat ik de traditonele engelenreeks wil noemen. Naar deze reeks wordt ook wel verwezen als de Aarstengelen bij de planeten de machtsnamen bij de wereld van Beriah. Ze worden bijvoorbeeld genoemd in het boek: De Mystieke Kabbalah van Dion Fortune.
De tweede reeks wil ik de praktische engelenreeks noemen, deze wordt veel gebruikt bij planetaire magie. Naar deze reeks wordt ook wel verwezen als de engelen bij de planeten.
Er zijn tabellen te vinden (bijvoorbeeld in Gustav Davidson: A dictonary of Angels) waar beide reeksen naast elkaar gerangschikt staan bij de 7 planeten/ 7 dagen van de week. Dan wordt ook gelijk duidelijk dat bepaalde engelen een dubbelrol spelen. Michael en Raphael komen in beide reeksen voor. Als aartsengel wordt Michael bij Hod geplaatst (woensdag) en als engel bij Tiphareth (zondag). Bij Raphael is dit precies andersom. Gabriel neemt in Yesod (maandag) twee keer in verschillende rol de honeurs waar.
Het eerste probleem is nu om deze twee reeksen helder naast elkaar te zetten.
In de planetaire sferen is de literatuur het er redelijk over eens welke aartsengel/engel waar geplaatst moet worden. Maar voorbij de Abyss wordt het allemaal wat duisterder voor een stervende ziel. Over de Aartsengel/engel van Binah lijkt al minder overeenstemming te zijn. Misschien ook door interferentie van de al dan niet bestaande sfeer Daath.
Mijn fascinatie is om ook de bovenste (of onderste als je de boom bij zijn wortels wilt pakken) driehoek van de levensboom helder te krijgen. Welke aartsengelen en engelen zouden op Binah, Chokmah en Kether geplaatst moeten worden?
Verder wil ik weten wat nu precies de verhouding tussen beide reeksen is. Waarom wordt in praktische magie zo veel gebruik gemaakt van de 2e engelenreeks? Is de traditionele reeks van een andere orde? Waar dient die dan voor?
Voor de helderheid van de discussie, noem ik hier een samenvatting van beide reeksen. Alle verbeteringen en aanvulling zijn welkom. Graag zelfs. Hoe meer puzzelstukjes op de tafel, hoe groter de kans dat er iets past. En hoe groter de chaos natuurlijk.

De traditionele reeks plaatst de Aartsengelen als volgt:
Kether: Metatron
Chokmah: Ratziel
Binah: Tzaphkiel
Chesed: Tzadkiel
Geburah: Khamael
Tiphareth: Raphael
Netzach: Haniel
Hod: Michael
Yesod: Gabriel
Malkuth: Sandalphon
Maar bij Binah wordt ook wel Uriel en soms Cassiel genoemd als Aartsengel.
De praktische reeks is:
Kether: Asariel
Chokmah: Uriel
Binah : Cassiel
Chesed : Sachiel
Geburah : Samael
Tiphareth : Michael
Netzach: Anael
Hod: Raphael
Yesod: Gabriel
Malkuth: Shekinah?
Deze reeks ontstaat vooral in resonantie met de planetaire indeling uit de wereld van Asijah. Die indeling heb ik redelijk helder. Er is namelijk een logische indeling van de planeten over de Sephiroth als je ze beschouwd vanuit hun gemiddelde afstand tot de aarde. Op Chokmah zou Uranus geplaatst kunnen worden en op Kether Neptunus. De planeet Pluto zou bij Daath geplaatst kunnen worden. Maar er kan ook gekozen worden om de planeten allemaal een positie door te schuiven als je Daath in de boom wilt zetten. Dan komt Saturnus op Daath, Uranus op Binah, Neptunus op Chokmah en Pluto op Kether. De planetair gebonden engelen schuiven dan natuurlijk vrolijk mee.
Aangezien Uriel als engel van Uranus gezien wordt heb ik hem op Chokmah geplaatst en Asariel wordt gezien als een Engel van Neptunus en daarom het ik hem op Kether geplaatst. Andere voorstellen zijn welkom.
Dan is er nog een duistere engel: Lumiel. Die hoort ook in deze laatste reeks. Is hij verbonden met Pluto en moet hij dus logisch gezien ofwel in Daath ofwel in Kether worden geplaatst? Er staat kort iets over hem in The Sacred Magic of the Angels van David Goddard. Maar veel kan ik niet over hem vinden. Kan iemand me verder helpen deze laatste engel te plaatsen en/of deze praktische reeks op een logische andere wijze aan helpen vullen?
Toevoegingen aan de chaos, ik kom tegen op Chokmah: Raziel (lijkt op Ratziel in jouw schrijven).
En meer engelen met andere namen die verschillen op letterniveau maar toch 1 engel betreffen. Zoals bijvoorbeeld Camael waar jij Khamael en Samael hebt staan.
Een argument om te denken dat Haniel en Anael 1 en dezelfde is.
Waarom heb je achter Shekinah een vraagteken gezet?
Shekinah zou tweeling zijn met Metatron.
Je schreef
Mijn fascinatie is om ook de bovenste (of onderste als je de boom bij zijn wortels wilt pakken) driehoek van de levensboom helder te krijgen. Welke aartsengelen en engelen zouden op Binah, Chokmah en Kether geplaatst moeten worden?
Waarom interesseert specifiek dat deel je zo erg?